Organizator

Honorowy Patronat
Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii

Patronat

Partner strategiczny

Partner merytoryczny,
Audytor konkursu

Partner

Artykuł 8: Wyjątkowe innowacje z Polski
07.12.2017

MICHAŁ DUSZCZYK

FIRMY FIBRAIN I VERS CZY INSTYTUT METALI NIEŻELAZNYCH POKAZAŁY, ŻE W NASZYM KRAJU MOGĄ POWSTAWAĆ TECHNOLOGIE UNIKATOWE W SKALI ŚWIATA. 

Przełomowe rozwiązania, jak optyczny konwerter obniżający czas i koszty instalacji światłowodów, nowatorski sposób recyklingu akumulatorów czy system rekuperacyjny, obniżający zużycie paliwa w pojazdach, to projekty, które pokazują wielkie możliwości rodzimych innowatorów. Najlepszych wyłoniono właśnie w III edycji konkursu „Orzeł Innowacji", organizowanego przez „Rzeczpospolitą".

SPOSÓB NA OSZCZĘDNOŚCI

– W tym roku do konkursu zgłosiło się wiele interesujących przedsiębiorstw. Kapituła musiała zanalizować ponad 200 stron zgłoszeń. Wybór był bardzo trudny – mówi Marta Zemka, dyrektor w dziale audytu KPMG w Polsce.

Ostatecznie kapituła zdecydowała się nagrodzić cztery firmy i wyróżnić trzy kolejne, w sumie w czterech kategoriach. Instytut Metali Nieżelaznych (IMN) z Gliwic okazał się najlepszym w kategorii innowacje procesu produkcyjnego. Wdrożył technologię recyklingu akumulatorów Li-Ion i Ni-MH, które są odpadami niebezpiecznymi. Dotychczas nie przerabiano ich w naszym kraju i trzeba je było wywozić za granicę. Naukowcy z instytutu opracowali rozwiązanie, niestosowane nigdzie indziej, umożliwiające bezpieczne przetwarzanie takich odpadów. Technologia jest niezwykle przyszłościowa, bo – jak wskazują w IMN – należy się spodziewać, że technologie hybrydowe i elektryczne w przemyśle motoryzacyjnym będą w perspektywie kilku lat generować znaczący wzrost ilości takich akumulatorów. Technologia instytutu umożliwi odzysk takich metali, jak kobalt, nikiel czy miedź.

Równie unikalne w skali świata rozwiązanie wdrożyła firma Fibrain, którą uznano za najlepszą w kategorii innowacja produktowo-usługowa. Małopolska spółka opatentowała tzw. pasywny konwerter optyczny, który umożliwia połączenia między telekomunikacyjnymi światłowodami plastikowymi a szklanymi.

Rozwiązanie stosowane już w puszce u abonenta nie tylko umożliwia szybszą i bezpieczniejszą instalację (światłowód plastikowy nie wymaga specjalistycznych narzędzi), ale również poprawia trwałość światłowodu, odporność na uszkodzenia mechaniczne, a finalnie wpływa również na jego cenę. Powszechne zastosowanie tej technologii zmniejszyłoby koszty budowy sieci i zwiększyło zasięg szybkiego internetu.

OD LEKARZY DLA LEKARZY

W tej samej kategorii co Fibrain kapituła, w skład której weszli przedstawiciele KPMG, Banku Millennium, Agencji Rozwoju Przemysłu, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także Politechniki Warszawskiej i Urzędu Patentowego RP, zdecydowała się wyróżnić spółkę Vers Produkcja. Firma z Warszawy opracowała system rekuperacyjny oparty na technologii superkondensatorów w autobusach miejskich. Poprawia on efektywność zarządzania flotami pojazdów z napędem spalinowym (przynosi oszczędności paliwa na poziomie 5 proc. całkowitego zużycia energii) i obniża emisję CO2. Dodatkowo system Vers wspiera rozruch pojazdu oraz chroni pokładowy akumulator przed zbyt intensywnym ładowaniem. Innowacyjne rozwiązanie trafiło już do klientów w Krakowie, Policach, Bielsku-Białej, a nawet we Frankfurcie. Zamówienia złożyli również odbiorcy z Rzeszowa, Poznania i Reutlingen. Co ciekawe, technologię tę można wdrożyć także w pojazdach osobowych i dostawczych.

W ramach konkursu „Rzeczpospolitej" nagrodzono również firmę Pfizer Polska. Zwyciężyła ona w kategorii innowacja marketingowa i sprzedażowa. W grudniu 2016 r. Pfizer wdrożył na naszym rynku aplikację medyczną HTbox, stworzoną przez lekarzy dla lekarzy. Łączy ona w sobie niezbędną wiedzę z zakresu diagnostyki i leczenia nadciśnienia tętniczego.

To narzędzie pomocne specjalistom i lekarzom pierwszego kontaktu w codziennej pracy, zarówno w gabinecie, jak i podczas wizyt u pacjenta.

Firmy farmaceutyczne to niewątpliwie stali obecni we wszelkich rankingach innowacyjności. Nic dziwnego, skoro np. Pfizer na świecie na badania i rozwój wydaje około 7 mld dol. rocznie. Z kolei inny gigant w tej branży – firma Roche – tylko w ostatnich dwóch latach w obszar R&D w Polsce zainwestowała ponad 1 mld zł. I właśnie Roche Polska otrzymał wyróżnienie w kategorii mecenas innowacji, co w świetle tych danych nie może dziwić. Podobnie jak nie zaskakuje drugi z wyróżnionych – wielokrotnie nagradzana w rankingach innowacyjności spółka CD Projekt, czyli twórca gry „Wiedźmin".

MECENAS INNOWACJI RODEM Z RZESZOWA

Kapituła „Orła Innowacji" tytuł mecenasa innowacji przyznała jednak innej firmie, na co dzień obcującej z najnowszymi technologiami. Trafił on do grupy Asseco Poland. A o takiej decyzji jurorów zdecydowało m.in. wdrożone przez rzeszowską firmę rozwiązanie informatyczne, opracowane na potrzeby nowoczesnych instytucji finansowych. Chodzi o Asseco Customer Banking Platform (CBP), czyli system pozwalający wdrażać strategię tzw. wielokanałową w banku. Jak opisuje Asseco, to unikalne rozwiązanie bankowości internetowej i mobilnej, bazujące na platformie internetowego dostępu klienta do produktów i usług biznesowych. CBP, dzięki wykorzystaniu ekosystemu miniaplikacji, pozwala na swobodne i szybkie kształtowanie produktów i usług bankowych oferowanych klientom jednocześnie na platformie bankowości internetowej i mobilnej.

– Innowacja to dziś nie tylko moda, ale też konieczność, dlatego tak ważne jest znalezienie sposobu na budowanie jej w organizacji – komentuje Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing.

Według niego proces ten powinien opierać się na czterech filarach, w tym przede wszystkim na dobrym pomyśle i nowoczesnej technologii. Jednak, jak podkreśla, sama technologia i pomysł to tylko sposób na wydanie mnóstwa pieniędzy. – Dlatego ważne jest trafienie w potrzeby klienta, które tą innowacją zaspokoimy. Ważny jest też moment implementacji. Innowacja przedwczesna jest bowiem nieudana, a spóźniona przestaje być innowacją – dodaje.